LA COMPETÈNCIA DIGITAL DOCENT

En aquesta entrada podem trobar una breu descripció del què és la competència digital docent, així com els seus origens, en que es basa, fonamenta, quines capacitats inclou, etc. 

Font: Generalitat de Catalunya. (2018). Competència Digital Docent del professorat de Catalunya. Barcelona: Servei de Comunicació i Publicacions. 

Vivim en un món que constanment está expós a una reforma tecnológica, on la tecnología hi és persent sempre. Aquesta tecnología ha permés a la societat ser un comunicador universal, independentment del temps o de l’espai en el que ens trobem. Aquestes tecnologies però, creen escletxes digitals provocant així una diferencia entre les persones que tenen accés a elles i les dominen i les que no en tenen. Les tecnologies han canviat la forma d’expressió dels essers humans, i és per això que l’educació ha de satisfer la necessitat que tenen els infants de ser competents digitalment, a més de proporcionar una formación digital equitativa per a tots els infants, intentant eliminar aixi l’escletxa digital de la que parlavem anteriorment. 


S’entén per competència digital docent la capacitat que els professors tenen de mobilitzar i transferir tots els seus coneixements, estratègies, habilitats i actituds sobre les tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement (TAC) en situacions reals i concretes de la seva praxi professional per tal de facilitar l’aprenentatge dels alumnes i l’adquisició de la seva competència digital. També dur a terme processos de millora i innovació a l’ensenyament d’acord amb les necessitats de l’era digital. Per últim contribuir al seu desenvolupament professional d’acord amb els processos de canvi que tenen lloc a la societat i als centres educatius.

La competencia digital inclou les capacitats de competencia digital instrumental i de competencia digital metodológica. 

El referent de la competència digital docent (CDD) ha sigut el Projecte interdepartamental de Competència digital docent, resultat del treball del qual ha de ser el referent que ha de facilitat acreditar quiné s el nivel de competencia digital docente del professorat. Per altra banda també fonamenta la CDD l’estatut d’autonomia, el Parlament europeu, l’agenda digital per Europa, l’agenda digital per Catalunya i la Unesco. Totes elles apostaven per la utilització i la formació de les eines TIC i per tant del foment de la CDD en els àmbits educatius.


Els pioners preocupats per la competencia digital docent van ser a Dinamarca, en establir la Pedagogical Computer DriverLicense (PCDL), l’any 2003; Austràlia, en definir el 2002 A Proposal for the Development of an ICT Competency Framework for Teachers, i el Ministeri d’Educació del Quebec (Canadà, 2001) en incorporar la competència d’integració de les TIC entre les competències que perfilen la professió de mestre en educació infantil, primària i secundària. Posteriorment, l’any 2006 el Ministeri d’Educació de Xile estableix setze estàndards TIC per a la formació inicial docent i el Regne Unit (2007) incorpora uns estàndards específics vinculats a la competència digital dels docents, en exercici o en formació. Més recentment, França (2011) ha desplegat el certificat Informatique et Internet, Enseignant (C2i2e) que han d’acreditar tant professors com altres formadors.

Seguit d’aquests está l’estat espanyol, que a l’any 2014 el Ministeri d’Educació, Cultura i Esports va elaborar una proposta sobre la CDD.

 

Com hem dit anteriorment en la CDD s'inclou la competència digital metodològica, on agrupa els seus components en 5 dimensions diferents. 


- Disseny, planificació i implementació didàctica

- Organització i gestió d'espais i recursos educatius

- Comunicació i col.laboració

- Ètica i civisme digital

- Desenvolupament professional. 

·     REFLEXIÓ: Després d'analitzar el què és la CDD podem considerar-la realment necessària en els centres educatius. Podem comprovar com cal que els docents dominin les TIC per fer-les servir com una eina durant el procés d'ensenyament-aprenentatge dels infants. Anteriorment a aquesta recerca, no sabia gairabé res de la CDD, sabia de la seva existència però no la considerava tant important, i realment ho és. En el meu futur com a docent espero poder formar-me correctament en l'utilització de les eines TIC i dominar-les plenament, per aprofitar tots aquells beneficis que poden donar amb els infants, que en son molts. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PROGRAMACIÓ PER BLOGS