Integració de les tecnologies digitals en projectes d’escola
Hola
a tots i totes! En aquesta ocasió
podreu veure un petit resum del que ha estat una xarrada que han vingut a
impartir-nos des de l'escola Pompeu Fabra de Salt i també des dels estudiants de la Universitat de Vic.
En aquesta xarrada ens han
parlat d'un innovador projecte que es va dur a terme de manera cooperativa i
col.laborativa entre els alumnes de l'escola Pompeu Fabra i els estudiants de
Magisteri de la Universitat de Vic. A continuació podreu veure un breu resum del que ha estat la conferència.
Fonts Consultades : Presentació, conferència
Quines eines digitals s'utilitzen en el marc del projecte d'escola que ens
presentaran i per a què?
·
Iearn: És la web on es duu a terme el projecte telemàtic col.laboratiu
entre els alumnes de primària de l’escola Pompeu Fabra de Salt i els estudiants
de Magisteri de la UVic. Els alumnes universitaris ensenyaran als de primària a
utilitzar aquest portal, a resoldre una sèrie d’activitats que els proposaran i
a utilitzar les eines TIC per fer-les servir durant aquestes activitats.
·
Pearltrees: Pearltrees és un portal en xarxa on es pot trobar gran varietat
de documents amb informacions variades, tots envoltats per la temàtica del
desenvolupament sostenible. És en aquest portal on els alumnes de primària han
de buscar i escollir la informació que volen presentar posteriorment.
·
Thinglink
·
Genial.ly
Aquestes dues aplicacions serveixen per tal
que els alumnes de primària creein imatges interactives al llarg d’aquest
projecte.
·
PicCollageArt: És una aplicació que utilitzaran els nens i nenes de primària
per elaborar collages de fotos i text
·
Blogger: Els nens i nenes hauran d’afegir algunes informacions, definicions,
imatges… al bloc de l’escola.
·
Zoom: Aquesta eina digital es durà a terme per a fer videoconferències
entre els alumnes de primària i els de la UVic o els de Colòmbia.
·
Kahoot-Educaplay: Els universitaris van proposar una sèrie de jocs
interactius amb l’ajuda d’aquestes dues webs.
Les tecnologies s'integren
de forma transversal en el projecte? Tenen un espai de planificació,
implementació, seguiment, avaluació?
Les eines TIC s’integren transversalment en
el projecte, ja que el treball que volem dur a terme és sobre desenvolupament
sostenible, però la utilització de les eines TIC facilita aquest projecte i li
dona un valor afegit. La utilització de les tecnologies permeten treballar la competència
digital a més de les competències que es veuen implicades en el projecte.
Aquestes tecnologies permeten als infants
comunicar-se amb els estudiants dels altres països o també amb els estudiants
de la universitat.
Des del meu punt de vista considero que l’ús
de la tecnologia en aquests infants està totalment planificada, ja que des d’un
primer moment se’ls presenta les activitats i amb quina eina TIC l’han de fer
servir. Això permet fer un seguiment del treball de tots els nens i nenes, a
més d’incloure un fet motivacional per ells. El projecte té una avaluació final
dividida en vàries parts. Primerament, els nens i nenes porten un diari
de cada sessió del projecte, on al final d’aquest
podran veure la seva progressió i fer una autoavaluació. Per altra banda, els
estudiants de magisteri de la UVic, a l’acabar el projecte avaluen amb l’ajuda
de rubriques, on hi haurà inclosos aspectes relacionats amb les tecnologies i
eines TIC.
3. Quins aspectes de la competència digital docent
que vam treballar la primera setmana de curs hi veieu reflectits?
Dintre la competència digital
docent vam veure que s’hi incluia la competència digital metodològica, que estava
dividida en 5 dimensions. D’aquestes 5, considero que en aquest projecte se’n
poden veure reflectides tres d’elles.
En primer lloc la dimensió
de disseny, planificació i implementació didàctica. Rere aquest projecte hi ha
una planificació molt exhaustiva per part del professorat i dels alumnes de la
universitat, que posteriorment s’implementa de manera pràctica dins aquest
projecte a l’aula.
La segona dimensió
anomenada organització i gestió d’espais i recursos educatius també hi juga un
gran paper. Els docents han de ser competents en saber organitzar els seus
espais, els seus recursos digitals, així com també els seus alumnes per a poder
dur a terme un treball competencial digital també amb els nens i nenes de l’aula.
Per últim considero que la
comunicació i col.laboració hi és molt present en aquest projecte. Primerament
perquè es tracta d’un projecte col.laboratiu que obliga a la comunicació entre
tots els components d’aquest projecte. Aquesta comunicació i col.laboració es
fa moltes vegades a partir de les eines TIC i, per tant el docent
necessàriament ha de mostrar-se competent en aquesta dimensió de la CDD.
REFLEXIÓ: Aquesta xerrada m'ha semblat molt interessant per vàris motius. Primerament, desconeixia totalment aquest projecte que es va dur a terme entre l'escola i la universitat, i considero que és una gran oportunitat d'aprenentatge per tots els seus participants. En segon lloc crec que aquest projecte està molt ben dissenyat i planificat, fet que ha fet que poguem comprovar de primera mà com poder utilitzar adequadament les eines TIC a les aules, de manera que aportin un valor afegit a les activitats que proposem als nens i nenes de primària. Com a futura mestra, m'agradaria planificar activitats d'aquest estil per fomentar la competència digital als infants, ja que la considero molt necessària en la societat digital en la que vivim.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada