Integració de les tecnologies digitals en projectes d’escola

Hola a tots i totes! En aquesta ocasió podreu veure un petit resum del que ha estat una xarrada que han vingut a impartir-nos des de l'escola Pompeu Fabra de Salt i també des dels estudiants de la Universitat de Vic. 

En aquesta xarrada ens han parlat d'un innovador projecte que es va dur a terme de manera cooperativa i col.laborativa entre els alumnes de l'escola Pompeu Fabra i els estudiants de Magisteri de la Universitat de Vic. A continuació podreu veure un breu resum del que ha estat la conferència. 

Fonts Consultades : Presentacióconferència

Quines eines digitals s'utilitzen en el marc del projecte d'escola que ens presentaran i per a què?

 

·         Iearn: És la web on es duu a terme el projecte telemàtic col.laboratiu entre els alumnes de primària de l’escola Pompeu Fabra de Salt i els estudiants de Magisteri de la UVic. Els alumnes universitaris ensenyaran als de primària a utilitzar aquest portal, a resoldre una sèrie d’activitats que els proposaran i a utilitzar les eines TIC per fer-les servir durant aquestes activitats.

·         Pearltrees: Pearltrees és un portal en xarxa on es pot trobar gran varietat de documents amb informacions variades, tots envoltats per la temàtica del desenvolupament sostenible. És en aquest portal on els alumnes de primària han de buscar i escollir la informació que volen presentar posteriorment.

·         Thinglink

·         Genial.ly

Aquestes dues aplicacions serveixen per tal que els alumnes de primària creein imatges interactives al llarg d’aquest projecte.

·         PicCollageArt: És una aplicació que utilitzaran els nens i nenes de primària per elaborar collages de fotos i text

·         Blogger: Els nens i nenes hauran d’afegir algunes informacions, definicions, imatges… al bloc de l’escola.

·         Zoom: Aquesta eina digital es durà a terme per a fer videoconferències entre els alumnes de primària i els de la UVic o els de Colòmbia.

·         Kahoot-Educaplay: Els universitaris van proposar una sèrie de jocs interactius amb l’ajuda d’aquestes dues webs.

 

Les tecnologies s'integren de forma transversal en el projecte? Tenen un espai de planificació, implementació, seguiment, avaluació?

Les eines TIC s’integren transversalment en el projecte, ja que el treball que volem dur a terme és sobre desenvolupament sostenible, però la utilització de les eines TIC facilita aquest projecte i li dona un valor afegit. La utilització de les tecnologies permeten treballar la competència digital a més de les competències que es veuen implicades en el projecte.

Aquestes tecnologies permeten als infants comunicar-se amb els estudiants dels altres països o també amb els estudiants de la universitat.

Des del meu punt de vista considero que l’ús de la tecnologia en aquests infants està totalment planificada, ja que des d’un primer moment se’ls presenta les activitats i amb quina eina TIC l’han de fer servir. Això permet fer un seguiment del treball de tots els nens i nenes, a més d’incloure un fet motivacional per ells. El projecte té una avaluació final dividida en vàries parts. Primerament, els nens i nenes porten un diari

de cada sessió del projecte, on al final d’aquest podran veure la seva progressió i fer una autoavaluació. Per altra banda, els estudiants de magisteri de la UVic, a l’acabar el projecte avaluen amb l’ajuda de rubriques, on hi haurà inclosos aspectes relacionats amb les tecnologies i eines TIC.


3. Quins aspectes de la competència digital docent que vam treballar la primera setmana de curs hi veieu reflectits?

Dintre la competència digital docent vam veure que s’hi incluia la competència digital metodològica, que estava dividida en 5 dimensions. D’aquestes 5, considero que en aquest projecte se’n poden veure reflectides tres d’elles.

En primer lloc la dimensió de disseny, planificació i implementació didàctica. Rere aquest projecte hi ha una planificació molt exhaustiva per part del professorat i dels alumnes de la universitat, que posteriorment s’implementa de manera pràctica dins aquest projecte a l’aula.

La segona dimensió anomenada organització i gestió d’espais i recursos educatius també hi juga un gran paper. Els docents han de ser competents en saber organitzar els seus espais, els seus recursos digitals, així com també els seus alumnes per a poder dur a terme un treball competencial digital també amb els nens i nenes de l’aula.

Per últim considero que la comunicació i col.laboració hi és molt present en aquest projecte. Primerament perquè es tracta d’un projecte col.laboratiu que obliga a la comunicació entre tots els components d’aquest projecte. Aquesta comunicació i col.laboració es fa moltes vegades a partir de les eines TIC i, per tant el docent necessàriament ha de mostrar-se competent en aquesta dimensió de la CDD.

REFLEXIÓ: Aquesta xerrada m'ha semblat molt interessant per vàris motius. Primerament, desconeixia totalment aquest projecte que es va dur a terme entre l'escola i la universitat, i considero que és una gran oportunitat d'aprenentatge per tots els seus participants. En segon lloc crec que aquest projecte està molt ben dissenyat i planificat, fet que ha fet que poguem comprovar de primera mà com poder utilitzar adequadament les eines TIC a les aules, de manera que aportin un valor afegit a les activitats que proposem als nens i nenes de primària. Com a futura mestra, m'agradaria planificar activitats d'aquest estil per fomentar la competència digital als infants, ja que la considero molt necessària en la societat digital en la que vivim. 

 


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PROGRAMACIÓ PER BLOGS